|
Za dużo murów, za mało mostów
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1521 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program Innowacji Pedagogiczno-Wychowawczej "Za dużo murów, za mało mostów" – stańmy się wrażliwsi na problemy osób niepełnosprawnych
Program Innowacji Pedagogiczno-Wychowawczej "Za dużo murów, za mało mostów" – stańmy się wrażliwsi na problemy osób niepełnosprawnych.
- Data rozpoczęcia i przewidywany czas trwania innowacji: I semestr każdego roku szkolnego
- Cele innowacji
- Cele główne:
- Integracja uczniów naszego gimnazjum z uczniami Zespołu Szkół Specjalnych
- Uwrażliwienie zdrowej młodzieży na problemy osób niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo
- Wdrażanie uczniów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
- Uczenie odpowiedzialności i rozwijanie prawidłowych zachowań interpersonalnych
- Budowanie u osób niepełnosprawnych poczucia przynależności do społeczeństwa
- Wspólne pokonywanie barier i stereotypów społecznych
- Cele szczegółowe
- Uczenie współdziałania i współżycia w społeczeństwie poprzez realizowanie wspólnego przedsięwzięcia osób niepełnosprawnych i zdrowych
- Uspołecznienie osób niepełnosprawnych, dowartościowanie ich poprzez podejmowanie różnorodnych działań ze sprawnymi rówieśnikami
- Kształtowanie uczucia empatii, akceptacji, wrażliwości i umiejętności doświadczania pozytywnych uczuć w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
- Uczenie się od osób niepełnosprawnych wytrwałości, cierpliwości, szacunku i dbałości o zdrowie
- Wypracowanie u uczniów gotowości do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz chęci niesienia pomocy osobom wymagającym szczególnej opieki i troski
- Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli naszej szkoły poprzez wymianę doświadczeń z nauczycielami Zespołu Szkół Specjalnych oraz uczenie się cierpliwości i wyrozumiałości w kontaktach z dziećmi niepełnosprawnymi
- Czerpanie satysfakcji duchowych i moralnych z wzajemnych relacji obu społeczności szkolnych
- Opis innowacji:
Innowacja ma za zadanie zintegrowanie uczniów i nauczycieli naszej szkoły ze społecznością szkolną Zespołu Szkół Specjalnych. Uczniowie naszej szkoły wspólnie ze swymi opiekunami zorganizują integracyjny bal karnawałowy w Zespole Szkół Specjalnych. Do wspólnej zabawy zaproszą niepełnosprawną młodzież i dzieci. Osoby niepełnosprawne wspólnie ze sprawnymi rówieśnikami będą wykonywali różnorodne zadania, dzięki którym wzmocnią swe poczucie wartości i wiarę we własne możliwości. Poprzez kontakty ze zdrową młodzieżą zdobędą nowe doświadczenia, nauczą się akceptować swą inność i radzić sobie z trudnościami życia codziennego. Innowacja ta pozwoli również na intensywny rozwój emocjonalny i społeczny uczniom naszego gimnazjum.
- Realizacja
- Spośród uczniów naszego gimnazjum zostaną wybrani uczestnicy tego przedsięwzięcia (uczniowie, którzy chętnie podejmą się współpracy z uczniami niepełnosprawnymi)
- Uczniowie wspólnie z autorami innowacji będą uczestniczyli w spotkaniach z wychowawcami z ZSS i ustalą plan działań
- Po konsultacji organizatorów z wychowawcami ZSS zostanie opracowany scenariusz balu karnawałowego
- Uczniowie wraz z opiekunami stworzą scenariusz spektaklu teatralnego, który zostanie zaprezentowany przez naszych gimnazjalistów podczas balu
- Uczniowie będą wykonywali rekwizyty i kostiumy do przedstawienia i uczestniczyli w próbach spektaklu w ramach zajęć pozalekcyjnych
- Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych zostaną zaangażowani do wykonania scenografii do przedstawienia oraz wystroju sali gimnastycznej na bal karnawałowy
- Zostanie przygotowany zestaw gier, zabaw, konkursy, etc., które zostaną przeprowadzone podczas balu (np. gorące krzesła, taniec z balonami, walc kotylionowy, taniec w parach na gazecie, konkurs na najpiękniejszy strój karnawałowy itp.)
- Uczniowie naszej szkoły przygotują układy taneczne, których będą uczyć pozostałych uczestników balu
- Uczniowie obu szkół pod opieką swych opiekunów przygotują pokazy taneczne i wokalne, które zaprezentują podczas wspólnej zabawy
- Uczniowie ZSS przygotują odpowiednie nagłośnienie sali gimnastycznej i dobiorą odpowiedni zestaw utworów muzycznych
- Dokumentacja:
Scenariusz integracyjnego balu karnawałowego Scenariusz spektaklu teatralnego Lista uczestników balu – uczniów naszej szkoły Zdjęcia Scenariusz rozmowy przeprowadzonej wśród uczestników balu i ich opiekunów
- Oczekiwane efekty:
Realizowanie innowacji pozwoli zintegrować dwa różne środowiska szkolne, ułatwi kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych i czerpanie radości z kontaktów osób zdrowych z niepełnosprawnymi.
- Propozycje ewaluacji:
Do ewaluacji programu innowacji proponujemy wykorzystać scenariusze rozmowy z uczestnikami przedsięwzięcia oraz nauczycieli i dyrektora ZSS. W oparciu o udzielone odpowiedzi dokonamy oceny tej innowacji i wyciągniemy wnioski. PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z OPIEKUNAMI I DYREKTOREM ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH:
- Czy dostrzega pani/pan potrzebę organizowania balu integracyjnego?
- Jakie długofalowe korzyści niesie ze sobą tego typu projekt?
- Czy dostrzega pani/pan potrzebę modyfikacji zajęć?
- Na jakie kwestie położyłaby pani/pan nacisk?
- Czy widoczne są dla pani/pana obopólne korzyści z tego przedsięwzięcia?
- Czy w pani/pana ocenie zostały zrealizowane cele tego programu?
- Czy zauważyła pani/pan jakieś niedociągnięcia, jeśli tak to na co należałoby zwrócić uwagę?
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z UCZNIAMI NASZEJ SZKOŁY:
- Czy uważasz , że organizacja takiego balu ma sens? – krótko uzasadnij swoją wypowiedź
- Co Ci się podobało, a co byś w przyszłości zmienił?
- Czego było za dużo lub czego za mało? – uzasadnij swój wybór
- Czy uważasz, że kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi czegoś Cię nauczył?
- Czy było coś, co sprawiło Ci szczególną trudność lub utrudniało Ci kontakt z niepełnosprawnymi kolegami?
- Czy miałbyś jeszcze ochotę na udział w tego typu przedsięwzięciu?
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ROZMOWY Z UCZNIAMI ZSS:
- Czy podobał ci się bal?
- Czy dobrze się bawiłeś?
- Co ci się najbardziej podobało?
- Czy wolisz tańce czy konkursy?
- Czy podobało ci się przedstawienie?
- Czy dobrze bawiłeś się z nowymi kolegami?
Autorzy programu: Małgorzata Teodorowicz-Wycisk, Małgorzata Holcer
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|